Dilema studiilor postuniversitare
Dilema Veche propune azi un supliment foarte interesant: Dilema studiilor postuniversitare, supliment care încearcă să pună faţă în faţă avantajele şi dezavantajele urmării unui master în România sau în străinătate.
În articolul Fundamentul educaţiei, M.Maci spunea :" Valoarea diplomei e exact aceeaşi cu a certificatului de naştere sau a oricărui alt act de la dosar, trebuie să fie acolo, mai departe nu se uită( şi nu se întreabă)nimeni."
În Masterat în România-Studiu de caz, S.Costreie, adăuga :"Din cauza goanei după studenţi, la care suntem obligaţi să participăm,majoritatea programelor masterale acceptă-aproape fără excepţie-cam orice student care se înscrie la masterat,ajungându-se astfel la situaţia paradoxală şi regretabilă în care uneori nivelul academic al anumitor cursuri de la masterat să fie mai jos decât al celor de la licenţă..."
"O altă problemă este dată de faptul că la masterat se păstrează de cele mai multe ori vechiul format de curs, în care profesorul îşi ţine discursul şi studentul îşi ia notiţe în bancă"- Vi se pare cunoscută această afirmaţie? Cred că în mai mult de 80% dintre cazuri în România aşa continuă să se desfăşoare studiile de master, iar în cazul masterului pe care îl urmez situaţia e neschimbată, din păcate.
Mai apoi am aflat că în Olanda, masterele sunt împărţite în 3 categorii: Professional Master(destinat celor care doresc să obţină cunoştiinţe practice şi experienţă de muncă prin intermediul unor internship-uri), Taught Master(destinat acumulării de cunoştiinţe teoretice) şi Research Master(un master de 2 ani care te pregăteşte cel mai adesea pentru o carieră academică).
Sunt foarte puţine motivele pentru care ar trebui să încurajezi un proaspăt absolvent de facultate să-şi continue studiile postuniversitare în România, poate numai lipsa resurselor materiale ne determină cel mai adesea să urmăm acest traseu.
După un an de master în România , la o universitate cu grad de încredere ridicat din Bucureşti, din domeniul ştiinţelor economice, am ajuns la convingerea că trecerea la sistemul Bolognea a fost nepregătită, mult prea rapidă, iar acest lucru se resimte mai ales în pregătirea noastră, a masteranzilor.
Dilema studiilor postuniversitare are de fapt o rezolvare uşoară: dacă îţi permiţi financiar nu are nici un rost să-ţi continui studiile în România, pentru că vei continua să te loveşti de aceleaşi lipsuri ca şi în cazul studiilor de licenţă, uneori chiar mai pregnante.
Comments